Breaking News

Έτοιμη για εξαγορές… πνιγμένων η Εθνική!

Ρόλο… «κιβωτού» του τραπεζικού συστήματος, σε μια περίοδο «έντονων καιρικών φαινομένων» στην οικονομία, αναλαμβάνει πλέον η Εθνική Τράπεζα, βάζοντας μπροστά τη διαδικασία για την έξοδό της από το .............


κρατικό πρόγραμμα στήριξης τραπεζών, που θα της δώσει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε εξαγορές διάσωσης τραπεζών, οι οποίες ενδέχεται να βρεθούν σε δεινή θέση το προσεχές διάστημα.

Η απόφαση της διοίκησης να κάνει πράξη την προαναγγελία εξόδου από το πρόγραμμα στήριξης, συγκαλώντας γενική συνέλευση των μετόχων στις 26 Νοεμβρίου, ώστε να δοθεί η σχετική έγκριση, έχει τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης, που συμμετέχει με εκπρόσωπο στο διοικητικό συμβούλιο της τράπεζας, αλλά και της διοίκησης της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία έκρινε ότι είναι απολύτως ασφαλές για την Εθνική να επιστρέψει τα 350 εκατ. ευρώ κεφαλαιακής ενίσχυσης που είχε λάβει το 2009 από το Δημόσιο, στο πλαίσιο του «πακέτου Αλογοσκούφη».

Πρέπει να τονιστεί, ότι αυτό δεν έχει τυπική αξία, αλλά ουσιαστική σημασία: η προηγούμενη διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας είχε επιχειρήσει και το καλοκαίρι του 2009, όταν ήταν πολύ πρόσφατη ακόμη η αύξηση κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου, να αποπληρώσει την ενίσχυση και να «λύσει τα χέρια της» για εξαγορές τραπεζών, διανομές μερισμάτων και μπόνους στα στελέχη, δηλαδή για όλα όσα απαγορεύονται δια… ροπάλου σε τράπεζες που έχουν λάβει κεφαλαιακή ενίσχυση από το Δημόσιο, όχι μόνο βάσει εθνικού νόμου, αλλά και σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις της Κομισιόν.

Το καλοκαίρι του 2009, όταν ο κ. Τάκης Αράπογλου είχε ανακοινώσει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 1,25 δις. ευρώ, είχε τονίσει ότι η αύξηση εκείνη θα επέτρεπε στην Εθνική να αποπληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο και να ασκήσει ελεύθερα τη μερισματική της πολιτική, αλλά και να διεκδικήσει με μεγάλη άνεση ευκαιρίες στη ΝΑ Ευρώπη, με στόχο την περαιτέρω μεγέθυνσή του ομίλου.

Όμως, το σχέδιο εκείνης της εποχής αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων υπερφίαλο, αφού λίγους μήνες αργότερα η εθνική οικονομία μπήκε σε τέτοια κρίση, που ήταν φανερό ότι απαγόρευε την εφαρμογή σχεδίων διανομής μερισμάτων και εξαγορών στο εξωτερικό. Άλλωστε, η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος φημολογείται ότι είχε εκφράσει αντιρρήσεις στο σχέδιο του κ. Αράπογλου και μόνο τώρα, ύστερα και από την τελευταία ενίσχυση της Εθνικής με 1,8 δις. ευρώ, έδωσε την άδειά της για μείωση των ιδίων κεφαλαίων, με εξαγορά των προνομιούχων μετοχών του Δημοσίου.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι με τη δεύτερη προσπάθεια, η διοίκηση της Εθνικής είναι πλέον έτοιμη να επιστρέψει στο Δημόσιο τις κεφαλαιακές ενισχύσεις. Όμως, η νέα δυνατότητα που αποκτά η κορυφαία ελληνική τράπεζα για την πραγματοποίηση εξαγορών ερμηνεύεται από τραπεζικά στελέχη περισσότερο από τη σκοπιά μιας αναγκαίας αμυντικής πολιτικής για το σύνολο του συστήματος, παρά ως μια προετοιμασία επιθετικών κινήσεων επέκτασης:

n Σήμερα, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι πράγματι «ανοχύρωτο» όχι μόνο στην κρίση, αλλά και σε οποιαδήποτε προσπάθεια επιθετικής εξαγοράς ελληνικής τράπεζας από ξένη (για κίνδυνο «αφελληνισμού» είχε μιλήσει ο πρόεδρος της ΕΤΕ, κ. Β. Ράπανος). Οποιαδήποτε μεγάλη ελληνική τράπεζα μπορεί να γίνει στόχος επιθετικής εξαγοράς από ξένη, με τα εξευτελιστικά χαμηλά επίπεδα κεφαλαιοποιήσεων στο ΧΑ, χωρίς να μπορεί να προχωρήσει σε αντιπρόταση μια άλλη μεγάλη τράπεζα, αφού όλες έχουν λάβει κεφαλαιακές ενισχύσεις από το Δημόσιο και αυτό απαγορεύεται. Το μόνο που αποτρέπει προς το παρόν την «αμαχητί» εξαγορά των μεγάλων ελληνικών τραπεζών είναι η έντονη αβεβαιότητα που επικρατεί για την οικονομία, η οποία αποθαρρύνει κάθε κίνηση επέκτασης ξένης τράπεζας στην Ελλάδα. Όμως, έχοντας ενισχύσει την κεφαλαιακή της επάρκεια και αφού απελευθερωθεί από τη συμμετοχή του Δημοσίου, η Εθνική θα μπορεί να υψώσει «αναχώματα» σε επιθετικές κινήσεις εξαγορών σε τιμές… ευκαιρίας, δημιουργώντας μια σημαντική δικλίδα ασφαλείας για το σύστημα.

n Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα θα έχει και πάλι μια μεγάλη τράπεζα που θα είναι σε θέση να συμμετάσχει ενεργά σε προσπάθειες διάσωσης μικρότερων τραπεζών, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποσταθεροποιητικά για το σύστημα. Είναι γνωστό –και το έχουμε δει κατ’ επανάληψη να συμβαίνει και στην Ελλάδα- ότι κάθε φορά που απειλείται η σταθερότητα τραπεζών οι εποπτικές αρχές προτιμούν μια «σίγουρη» λύση εκ των ενόντων, δηλαδή την εξαγορά της προβληματικής τράπεζας από μια κεφαλαιακά ισχυρή. Όμως, ως τώρα αυτό δεν μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα, αφού όλες οι μεγάλες τράπεζες έχουν περιορισμούς στην πραγματοποίηση εξαγορών, με αποτέλεσμα να στερείται σήμερα το σύστημα από τη δυνατότητα γρήγορης και «αναίμακτης» διευθέτησης κρίσεων σε ασθενείς τράπεζες. Όπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, το σύστημα θα αποκτήσει και πάλι… τερματοφύλακα, αμέσως μόλις η Εθνική επιστρέψει την κεφαλαιακή ενίσχυση στο Δημόσιο και αυτό θα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, από την άποψη του περιορισμού των κινδύνων στο σύστημα.

Στο ερώτημα αν η Εθνική θα αξιοποιήσει την ανακτηθείσα «ελευθερία» της για να προχωρήσει και σε επιθετικές κινήσεις επέκτασης, τα περισσότερα στελέχη της τραπεζικής αγοράς συμφωνούν, ότι στην παρούσα φάση προέχει η διατήρηση της σταθερότητας του συστήματος και η Εθνική έχει να διαδραματίσει ένα κρίσιμο σταθεροποιητικό ρόλο, τον οποίο άλλωστε έπαιζε εδώ και πολλές δεκαετίες, ως κυρίαρχος όμιλος. Έχοντας μια, έστω περιορισμένη προς το παρόν, πρόσβαση στη διατραπεζική, αλλά και τη δυνατότητα να διαθέσει κεφάλαια για τη διάσωση αδύναμων τραπεζών, η ΕΤΕ έχει προς το παρόν την «άγραφη» υποχρέωση να ηγηθεί των αμυντικών προσπαθειών για την προστασία του συστήματος από τους θυελλώδεις ανέμους της κρίσης, ενώ ο πραγματικός σχεδιασμός επεκτατικών κινήσεων αφήνεται στο μέλλον…
banksnews

Δεν υπάρχουν σχόλια